Szukasz mikrofonu do nagrywania wokalu i  chcesz dowiedzieć się, które rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze? Stworzyliśmy krótkie zestawienie mikrofonów dynamicznych, aby nieco rozjaśnić zastosowania i możliwości poszczególnych urządzeń. Dlaczego dynamiczne? Niedługo pojawi się u nas podobne zestawienie, ale z mikrofonami pojemnościowymi. Postanowiliśmy podzielić temat ze względu na wiele czynników wpływających na działanie danego sprzętu. Jeżeli nie masz możliwości zasilenia swojego mikrofonu phantomem, nie masz zaadaptowanego pomieszczenia lub szukasz czegoś, co podłączysz bezpośrednio do komputera bądź szukasz mikrofonu dynamicznego z właściwościami podobnego do mikrofonu pojemnościowego – to zestawienie z pewnością ułatwi Ci dokonanie właściwego wyboru.

 

Behringer 85A  – ok. 100 zł 

 

Każdy już chyba wie, że firma na “B” bardzo często bazuje na konstrukcjach i pomysłach innych uznanych producentów. Wychodzi im to różnie, seria syntezatorów imitujących instrumenty Rolanda albo Mooga okazała się sukcesem, natomiast słuchawki, np. BH770 – poza wygodą – nie mają nic wspólnego ze sprzętem firmy Beyerdynamics. Jak jest tym razem? W tym wypadku mamy do czynienia z repliką mikrofonu beta 58a. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to bardzo dobrze odwzorowana i wykonana metalowa konstrukcja, która wydaje się być solidna. Jakość zbieranego dźwięku stoi na całkiem niezłym poziomie i jest dość podobna do “Bety”. Mikrofon posiada charakterystykę superkardioidalną, która ku naszemu  zdziwieniu, okazuje się bardzo precyzyjna. Wada, którą udało nam się zaobserwować, to rezonans konstrukcji w paśmie ok. 300hz, który może trochę namieszać w miksie, ale przypomnijmy, że jest to sprzęt, który możemy nabyć w cenie 100 zł. Mikrofon sprzedawany jest z plastikowym case’em oraz uchwytem. Jest to jedna z najlepszych propozycji do rozpoczęcia swojej przygody z mikrofonem, jeżeli mamy bardzo ograniczony budżet.

 

Shure SM58 ok. 400 zł

 

W tym przypadku nie trzeba się rozpisywać. Sm58 to najpopularniejszy mikrofon na świecie. Wyznaczył standardy na scenie, szczególnie imponując swoją wytrzymałością oraz trwałością. Mikrofon posiada charakterystykę kardioidalną oraz przenoszenie częstotliwości 50-15000 hz. Występuje w dwóch wersjach ze switchem on/off (SE) oraz bez switcha (LCE).

 

AKG D7 – ok. 550 zł

 

 

Mikrofon częściej widziany na scenie, ale równie dobrze sprawujący się w studiu. Na pierwszy rzut oka rzuca się konstrukcja kopuły, która różni się kształtem i nie czerpie inspiracji z bardziej popularnego “okrągłego” rozwiązania. Jedną z największych zalet “D-siódemki” jest umieszczony filtr górnoprzepustowy przy 80hz, który uwalnia nas od pop-up’ów i zgłosek wybuchowych. Akg postanowiło zaimplementować w mikrofonie swoją opatentowaną technologię “Varimotion”, polegającą na laminowaniu membrany, która tłumi niepożądane rezonanse. Mikrofon jest o charakterystyce kardioidalnej o przenoszeniu 70-20000hz, występuje w wersji bez i z wyłącznikiem.

 

Shure Beta 58A – ok. 650 zł 

 

 

Najważniejszą różnicą między tym mikrofonem a SM58 jest charakterystyka. W “becie” mamy charakterystykę superkardioidalną, która jest bardziej kierunkowa i mniej podatna na sprzężenia przy korzystaniu z podłogowych monitorów odsłuchowych. Mikrofon ma nieco rozszerzone dolne i górne pasmo. Różnice można też dostrzec w konstrukcji – wzmocniony został grill, dzięki czemu jest teraz bardziej odporny na wgniecenia. Według wielu jest to najlepszy mikrofon do pracy na scenie.

 

Rode Podcaster ok. 800 zł

 

 

Ze względu na rosnącą popularność podcastów i to, że podcast bazuje głównie na mowie, którą można sklasyfikować jako formę wokalu, postanowiliśmy umieścić ten mikrofon w naszym zestawieniu. Z pewnością wyróżnia go możliwość podłączenia do komputera za pomocą USB, co jest bardzo rzadkim rozwiązaniem w mikrofonach dynamicznych. Daje nam to możliwość pracy bez posiadania miksera bądź interfejsu audio, przy czym z racji, że jest to mikrofon dynamiczny, nie będziemy rejestrować tak dużo odbić z niewygłuszonego pomieszczenia – jak to było w przypadku pojemnika. Mikrofon posiada ciepłe i lekko podbite niższe pasmo, ma charakterystykę kardioidalną o przenoszeniu 40-14000 hz. Wyposażony został w wyjscie słuchawkowe, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem.

 

Shure SM7B ok. 1500 zł

 

 

 

Jest to jeden z najbardziej uniwersalnych mikrofonów. Najlepiej sprawdza się przy pracy w studiu. Dzięki swojej płaskiej charakterystyce, bardzo dobrze reprodukuje brzmienie wokalu oraz instrumentów. Wyposażony został w system antywstrząsowy “air suspension”, który niemal zupełnie eliminuje zakłócenia pochodzące z obudowy. Z tyłu konstrukcji umiejscowione zostały przełączniki, dzięki którym według preferencji możemy odjąć lub podbić niskie i wyższe pasmo. Jest o charakterystyce kardioidalnej i przenoszeniu od 50hz do 20khz. Uchwyt klamrowy zapewni nam łatwy montaż na standardowym statywie lub na broadcast arm. Sprzedawany jest z dodatkową nakładką (gąbką). Zalecamy używanie tego mikrofonu z dodatkowym przedwzmacniaczem (np. TrutonAudio FetHead) w celu zwiększenia czułości mikrofonu.

 

Sennheiser MD 441 – 3000 zł

 

Nasze zestawienie kończymy klasykiem. Mikrofon został zaprojektowany w 1966, a produkowany i chętnie używany jest do dziś. Wyróżniają go właściwości akustyczne bardzo zbliżone do tych w mikrofonach pojemnościowych. Nieco nowsza wersja mikrofonu, tj. MD 441 U, wzbogacona została o pięciopozycyjny przełącznik niskich częstotliwości oraz przełącznik “Brilliance” (wzmocnienie wysokich tonów). Zintegrowany pop filtr został umieszczony w konstrukcji. Dużym plusem jest sam jej wygląd – zauważyć możemy chociażby skórzane wykończenia podkreślające klasę sprzętu. Mikrofon jest bardzo uniwersalny, świetnie sprawdza się przy nagrywaniu instrumentów, jak i wokalu. Ma charakterystykę superkardioidalną i przenoszenie od 30 hz do 20000 hz.